Post

Share this post

Σαν σήμερα: Η πρώτη φορά που ένας υπολογιστής νίκησε τον Παγκόσμιο πρωταθλητή στο σκάκι

Ο Γκάρι Κασπάροβ είναι τέως Παγκόσμιος πρωταθλητής στο σκάκι. Από το 1985 μέχρι το 1993 κανείς δεν μπόρεσε να αμφισβητήσει την κυριαρχία του. Παρέμεινε όμως πρωταθλητής μέχρι και το 2000, όταν ηττήθηκε από τον Βλάντιμιρ Κράμνικ. Για τους περισσότερους θεωρείται ο καλύτερος παίκτης σκάκι όλων των εποχών. Πριν από την ήττα του το 2000 βέβαια, είχε προηγηθεί μια άλλη. Εκείνη από τον Deep Blue, τον υπλογιστη της IBM…

Η αρχή για τον Deep Blue έγινε το 1985, μέσω του προγράμματος ChipTest. Αργότερα ονομάστηκε Deep Thought και ολοκληρώθηκε το 1988. Οι ερευνητές αυτού του προγράμματος προσελήφθησαν από την ΙΒΜ για να δημιουργήσουν μια σκακιστική μηχανή, που θα μπορούσε να τα βάλει και να κερδίσει τον Παγκόσμιο πρωταθλητή.

Ο Deep Thought αντιμετώπισε για πρώτη φορά τον Γκάρι Κασπάροφ το 1989, χωρίς επιτυχία. Η IBM έκανε αμέσως μετά διαγωνισμό για να τον μετονομάσει, κι έτσι προέκυψε το Deep Blue. Η εταιρεία λοιπόν αφού ο Deep Blue δοκιμάστηκε εναντίον του grandmaster Τζόλε Μπέντζαμιν, προσέλαβε τον τελευταίο για να εμπλουτίσει το μενού του για τον αγώνα εναντίον του Κασπάροφ.

@wikipedia.org

Και αυτό έγινε. Στις 10 Φεβρουαρίου του 1996, ο Deep Blue έγινε η πρώτη σκακιστική μηχανή που κατάφερε να κερδίσει τον Παγκόσμιο πρωταθλητή. Ωστόσο στα επόμενα 5 παιχνίδια, ο Κασπάροφ κέρδισε τα 3, ενώ 2 ήρθαν ισοπαλία, με τον Κασπάροφ να αναδεικνύεται νικητής με 4-2.

Η ολική νίκη έγινε τον Μάιο του 1997, νίκησε στον 6ο γύρο του μπαράζ τον Κασπάροφ, αφού το τελικό αποτέλεσμα ήταν 2,5 – 2,5. Ο Deep Blue έγινε η πρώτη σκακιστική μηχανή που όχι απλά κέρδισε μια παρτίδα με τον Παγκόσμιο πρωταθλητή, αλλά συνολικά σε ένα τουρνουά για δυο.

Ο Κασπάροφ κατηγόρησε την IBM ότι ο υπολογιστής έκλεβε και απαίτησε την επανάληψη του αγώνα, αφού παρατήρησε νοημοσύνη και δημιουργικότητα σε αυτόν, θεωρώντας πως πίσω του βρίσκονταν άνθρωποι σκακιστές. Η IBM όμως αρνήθηκε την κατηγορία λέγοντας πως δεν υπήρξε παρέμβαση, παρά μόνο στα μεσοδιαστήματα πράγμα που επιτρεπόταν. Ο Κασπάροφ θέλησε να δει τα αρχεία καταγραφής, αλλα η IBM αρνήθηκε. Ενώ όσον αφορά στην επανάληψη του αγώνα, αποφάσισε να αντί να δεχθεί, να αποσυναρμολογήσει τον Deep Blue.

Σήμερα, ένα από τα εξαρτήματα του υπολογιστή που κέρδισε πρώτος τον Παγκόσμιο πρωταθλητή, εκτίθεται στο Εθνικό Μουσείο Αμερικανικής Ιστορίας, ενώ ένα άλλο στο Μουσείο Ιστορίας των Υπολογιστών.

Πηγή: e-daily.gr